+31 6 11493013

Hoe meet jij het succes van je calculatie?

Je bent hier:

Doelen uitbrengen van een offerte

Hoe meet jij het succes van je calculatie?

Een calculatie is een succes als je het project mag uitvoeren zou je zeggen? Natuurlijk is dat de belangrijkste motivatie om een offerte uit te brengen. Maar als dat je enige doel is om een offerte uit te brengen dan mis je een hoop mogelijkheden en ervaar je teleurstelling op de momenten dat je de opdracht niet binnen haalt. In dit blog wil ik je uitleggen dat je minimaal 3 motiverende redenen moet hebben om aan een calculatie te beginnen.

De hoofdprijs

Uiteraard is de belangrijkste rede voor een bedrijf om calculaties uit te brengen om projecten binnen te halen. Zonder die projecten kun je wel inpakken. Toch valt meer te halen uit een calculatieaanvraag en zou je er goed aan doen om meer doelstellingen op je lijstje te hebben. Wanneer je het hoofddoel niet weet te halen zijn er altijd nog een aantal andere zaken waarop je kunt winnen. Zeg maar een soort van tweede of derde prijs. Dit klinkt misschien als een troostprijs maar dat is het niet. Sterker nog, het kan juist dienen als hefboom bij een latere offerteaanvraag om alsnog de hoofdprijs binnen te halen.

Calculeren en offreren is meer dan alleen meedoen aan een loterij of een gooi naar de hoofdprijs. Het kan ook onderdeel zijn van netwerken, marketing, klantbinding, kennis opdoen, etc.

Wanneer je niet een aantal van deze zaken hebt opgenomen als doel bij het uitbrengen van de calculatie, zal het bij misgunning extra zuur smaken. Het is daarom zaak om minimaal 2 extra motiverende doelstellingen te hebben om aan een calculatie te beginnen.

Een aantal voorbeelden

Het eerste doel hebben we bepaald en dat is het binnenhalen van het project. Nu gaan we de andere twee doelen bepalen.

Stel je krijgt een aanvraag van een onbekende klant. Het project is interessant en jouw dienstverlening of product zou perfect passen in het project. De motivatie om te rekenen is er al bij het bepalen van het eerste doel, namelijk het binnenhalen van het project. Vervolgens gaan we kijken naar wat we nog meer eruit kunnen halen bij deze klant na het indienen van de offerte. Je zou bijvoorbeeld de wens kunnen uitspreken om aan tafel te komen en een presentatie te mogen geven over je bedrijf. Wellicht wil je in beeld blijven bij toekomstige projecten en aanvragen? Je kan er ook voor kiezen om je andere dienstverleningen onder de aandacht te brengen bij de aanvrager. Misschien ga je een nieuw product lanceren en is dit een uitgelezen kans om bij het bedrijf binnen te komen.

Betreft het een vaste en bekende klant dan is het een uitgelezen kans om te bepalen waar je staat met je offerte. Zij ontvangen meerdere offertes en het zou interessant zijn om daarvan te leren zodat je jouw dienstverlening kunt verbeteren. Dit is informatie waar zeker een vaste klant jou graag mee wilt helpen. Haal meer info uit het proces dan alleen een ja of een nee aan het eind van het proces.

De Oudejaarsloterij loterij

Het is belangrijk om meer doelen te hebben dan alleen te gaan voor de hoofdprijs. Elk jaar zijn er duizenden teleurgestelde Nederlanders op nieuwjaarsdag omdat ze in de oudejaarsloterij niets hebben gewonnen. Voor deze mensen is er maar één doel en dat is de hoofdprijs winnen. Maar het tweede doel zou kunnen zijn een leuke spannende tijd op de bank met het gezin en kijken naar de uitslag. Of je realiseren dat met jouw geld een hoop goede doelen gesteund worden en een hoop andere mensen blij worden. Misschien geeft het dan net wat meer voldoening, ook al win je niet de hoofdprijs. Hou het leuk en nuttig voor jezelf en leg niet al je eitjes in één mandje.

Vorig artikel De prijs van calculeren met velen
Volgend artikel Is jouw product een vitaminepil of een pijnstiller?

Archieven

Categorieën

  • Geen categorieën

Meta

Inhoudsopgave

Pin It on Pinterest

Share This